De installatiebranche heeft de sleutel in handen voor de Nederlandse ambities op het gebied van duurzaamheid, comfort en energiebesparing. Niet voor niets staat de VSK dit jaar in het teken van innovaties: ‘Kennis omhoog, verbruik omlaag’. Brink Climate Systems startte bijna zes jaar geleden de afdeling Installatieconcepten waarbij, in overleg met de opdrachtgever, systemen op maat werden gemaakt.
Het basis-idee van toen is inmiddels veel verder doorontwikkeld binnen de nieuwe business unit Brink Customize. Waarbij Brink niet alleen voor bijvoorbeeld 10 jaar of langer garantie geeft voor prestaties op het gebied van energieverbruik, maar ook voor geluidsniveaus en goede werking. Zij geeft daarmee een innovatief voorbeeld aan de branche. En bewoners weten precies wat ze per maand gaan verbruiken.
Door niet alleen de installatie of het systeem centraal te stellen, maar álle relevante elementen erbij te betrekken, kun je de vastgelegde prestatienormen vanuit elk onderdeel doorrekenen. “Wat echter in de praktijk vaak ontbreekt in deze calculatie, is het gedrag van de bewoner zelf”, zegt Albert van Lohuizen van Brink Customize. “Dat is het element dat wij de afgelopen vijf jaar nadrukkelijk betrokken hebben bij onze aanpak. Vergeet niet, dat als de bewoners niet precies weten hoe de installatie op de juiste wijze te gebruiken, de prestatieafspraken op termijn nooit gerealiseerd kunnen worden. Bij de oplevering worden ze vaak wel waar gemaakt, maar dat is slechts een momentopname.”
Prestatiegarantie
Volledig samen optrekken gedurende het hele traject, van initiatief tot exploitatie bij nieuwbouw of renovatie van woningen.Partijen in de bouwkolom moeten samenwerken om prestatiegaranties af te kunnen geven. Brink werkt in een zo vroeg mogelijk stadium samen met de opdrachtgever, aannemer, installateur en leveranciers van isolatie, wanden en vloeren, maar zeker ook met de (aanstaande) bewoners. “Er zijn maar weinig concurrenten die een prestatiegarantie durven te geven, maar wij, uiteraard samen met onze partners, wél”, zegt Van Lohuizen. “De meeste geven alleen maar een productgarantie af. In bijna alle gevallen worden de prestaties met de opdrachtgever vastgelegd en bij oplevering getoetst. Maar daar houdt het bij ons dus niet op. En die garantie kan zo lang zijn als de klant wil. Voor mijn part zelfs 25 jaar. Al zijn veel opdrachtgevers er nog niet aan toe voor die optie te kiezen, wij durven het wel aan te bieden. Zoveel zekerder zijn we geworden nu we al in een vroeg stadium meedenken en de mede-aannemer kunnen zijn.”
Bewoners erbij betrekken
Keiharde prestatieafspraken nemen een steeds grotere vlucht. Logisch, gezien de wetgeving en de vraag in de markt. Veelal blijft het echter bij een toetsing bij oplevering. Of de prestaties na 5 jaar nog worden gehaald, wordt vrijwel nooit meer gecontroleerd. Brink daarentegen, besteedt extra aandacht aan het verstrekken van jarenlange zekerheid aan opdrachtgevers en eindgebruikers. Van Lohuizen: “We weten allemaal dat de resultaten van energielabelberekeningen niet altijd stroken met de werkelijkheid, omdat het gedrag van bewoners nu eenmaal moeilijk te voorspellen is. Omdat wij al jaren bij het héle traject betrokken zijn, kijken we ook naar het energieverbruik in de praktijk. Zodoende zijn we specialist geworden in het voorspellen van bewonersgedrag. Daarom kunnen wij betere voorlichting geven over wat ze werkelijk mogen verwachten. En dat is wat zowel de corporaties als de bewoners willen: precies weten wat ze straks per maand gaan verbruiken.”
Van Lohuizen merkt dat Brink als adviserend fabrikant draagvlak creëert. “Omdat we spreken over onze eigen producten en systeemoplossingen, kunnen we tot in detail uitleg geven. Laatst nog, op een avond voor bewoners van een renovatieproject merkte ik dat ze erg afwachtend waren. Aan het eind van de avond hadden ze door onze informatie juist sveel vertrouwen in de plannen. Dat komt omdat we zo veel kunnen vertellen over de ervaringen van andere gebruikers. Mensen willen weten wat het kost, hoe het straks voelt in huis, hoeveel onderhoud er nodig is en wat hun energierekening gaat doen. Of de ramen nog wel open mogen en hoe ze schone en verse lucht in de slaapkamer krijgen. En de bewoner wil gewoon weten dat hij straks in een gezonde, prettige woning zit. Ook vele jaren later nog.”
Bouwconsortia
Doordat Brink Customize al een aantal jaren deel uitmaakt van bouwconsortia en een flink aantal woningen heeft kunnen monitoren, heeft het bedrijf goed zicht gekregen op het daadwerkelijke gebruik van installaties. “En dan vallen dingen op. Bijvoorbeeld dat bewoners bij het ventileren de bijzondere standen voor douchen en koken maar zelden gebruiken, de installatie staat bijna altijd op stand 1. Bij verwarmen is het juist andersom. Bewoners blijken graag de controle te willen houden over de temperatuur, terwijl dat in een moderne woning helemaal niet hoeft: de temperatuur is constant, waardoor je niet eens een thermostaat nodig hebt.Betere voorlichting helpt natuurlijk, maar het is nog veel belangrijker je af te vragen of de installatie dan wel voldoet. Moet er niet een meer automatische regeling in komen? Bijvoorbeeld vraaggestuurd ventileren op basis van CO2. Zo leren we van de markt en de klant ziet dit terug in onze oplossingen.”