De NMa heeft de vergunning van Orro Energy (hierna: Orro) ingetrokken voor de levering van elektriciteit en gas aan klanten. Orro levert aan consumenten en zakelijke afnemers. Zij hoeven zich geen zorgen te maken omdat hun energievoorziening gegarandeerd is. Er treedt nu een regeling in werking die er voor zorgt dat klanten stroom en gas blijven ontvangen. Chris Fonteijn, voorzitter NMa: ‘Consumenten hoeven zich geen zorgen te maken over de vraag of er wel elektriciteit of gas geleverd wordt als hun leverancier onverhoopt failliet gaat. Door de vergunning nu in te trekken starten we een regeling waarin die leveringszekerheid voor de klanten van Orro gegarandeerd is.’
Orro verkeert in financiële problemen en verwacht op zeer korte termijn een faillissement. Orro is niet langer in staat om de ingekochte energie te betalen, waardoor Orro haar klanten niet meer kan bedienen. Daarom heeft de NMa ingegrepen door de vergunning in te trekken. De levering van energie is de komende tien werkdagen gegarandeerd door de landelijke netbeheerders TenneT en Gasunie Transport Services (GTS). In deze periode wordt gezocht naar een oplossing voor de klanten van Orro. Bijvoorbeeld een leverancier die alle klanten overneemt of een evenredige verdeling onder de overige energieleveranciers. In deze tien dagen kunnen klanten van Orro even niet zelf overstappen naar een andere energieleverancier van eigen keuze. Zodra zij bij een andere leverancier zijn ondergebracht worden de klanten hierover geïnformeerd. Indien een klant niet tevreden is over die nieuwe leverancier of diens tarieven of voorwaarden, kan hij naar een andere leverancier overstappen. Hierbij geldt de gebruikelijke opzegtermijn van 30 dagen.
De NMa houdt consumenten en kleinzakelijke afnemers op de hoogte op www.consuwijzer.nl.