NMa garandeert ook energielevering klanten Trianel Energy
De
Nederlandse Mededingingsautortieit (NMa) heeft op 24 december 2012 de vergunning van Trianel Energy ingetrokken voor de levering van elektriciteit en gas aan consumenten en kleinzakelijke afnemers.
Afnemers hoeven zich geen zorgen te maken omdat hun energievoorziening gegarandeerd is. Door de vergunning in te trekken start een regeling die er voor zorgt dat kleinverbruikers stroom en gas blijven ontvangen waardoor de leveringszekerheid voor Trianelklanten gegarandeerd is.
Na het faillissement van energiebedrijf Orro vorige week, is nu een tweede leverancier in financiële problemen geraakt. Ook voor Trianel geldt dat zij niet langer in staat is om de ingekochte energie betalen. Trianel is niet alleen leverancier aan klein- en grootverbruikers. Zij is ook zakenpartner van ondernemingen die decentraal elektriciteit opwekken, bijvoorbeeld via warmtekrachtcentrales zoals tuinders. Daarnaast levert Trianel diensten aan ondernemingen zonder eigen vergunning (zogeheten whitelabels).
Grootverbruikers, producenten, whitelabels en andere bedrijven
De NMa voert nauw overleg om te voorkomen dat als gevolg van de problemen bij Trianel een probleem ontstaat voor een andere partij. Grootverbruikers, producenten en andere ondernemingen die zaken doen met Trianel zijn inmiddels rechtstreeks geïnformeerd. Voor de whitelabels geldt een bijzondere regeling die hen tot en met 9 januari 2013 in staat stelt zich in overleg met (de bewindvoerder/curator van) Trianel te beraden over bij welke (andere) onderneming zij hun klantportefeuille willen onderbrengen.
Consumenten (kleinverbruikers)
De NMa heeft ingegrepen door de vergunning van Trianel in te trekken om te mogen leveren aan kleinverbruikers. De levering van energie aan deze verbruikers is op korte termijn gegarandeerd door de landelijke netbeheerders TenneT en Gas Transport Services (GTS). Dit betekent dat kleinverbuikers die klant zijn bij Trianel momenteel niet zelf kunnen overstappen naar een andere energieleverancier van eigen keuze. Zodra zij bij een andere leverancier zijn ondergebracht, worden de klanten hierover geïnformeerd. Indien een klant niet tevreden is over die nieuwe leverancier of diens tarieven of voorwaarden, kan hij naar een andere leverancier overstappen. Hierbij geldt de gebruikelijke opzegtermijn van 30 dagen.
De NMa houdt consumenten en kleinzakelijke afnemers op de hoogte op www.consuwijzer.nl.