De vrachtwagen is de afgelopen periode door verschillende partijen getest. Technische Unie, groothandel in technische installatiematerialen, heeft de uitslagen van de tests niet afgewacht en is direct overgegaan tot de aanschaf van deze elektrische vrachtwagen. De aanschaf past in TU's beleid met als doelstelling 10 procent minder CO2 uitstoot in 2015. De volledig elektrisch aangedreven truck is ontwikkeld door All Green Vehicles uit Oosterhout, met ondersteuning van MAN truck & bus en maakt gebruik van een 12 tons MAN TGL chassis-cabine. Alle dieselcomponenten zijn hieruit verwijderd en vervangen door een 150 kW elektromotor en een tandwielbox die met behulp van een cardanas de originele achteras aandrijft. Eveneens origineel zijn de vooras, het chassisframe en de cabine en is het voertuig verder uitgerust met componenten ten behoeve van het volledig elektrisch rijden. Zo zijn onder de cabine en binnen de wielbasis langs het chassis batterijboxen geïnstalleerd met een gezamenlijke capaciteit van 160 kWh. Dit is 80 kWh uitgebreider dan het standaard 80 kWh pakket. De originele voertuigaccu's zijn behouden om alle bediening, verlichting en laadklep van stroom te voorzien en worden vanuit het batterijpakket gevoed. Het standaard laadpakket zorgt bij een volledig leeg batterijpakket voor een laadtijd van ca. 13 uur. Separate elektromotoren zijn aangebracht, die de stuurbekrachtigings- , en via een compressor de rem- en luchtveringfuncties aansturen. De actieradius van deze E-TGL is op basis van de Europese NEDC ritcyclus een 180 kilometer en het kan een topsnelheid van 89 km/h behalen. Met een toegestaan totaalgewicht van 11.990 kilogram beschikt deze volledig elektrische stadstruck over netto laadvermogen van 2800 kg.
Technische Unie zet de truck in op haar Overslagpunt Groot Amsterdam voor de dagelijkse distributie in de regio Amsterdam.
Bron: Technische Unie